Marketing met Social Media PR Hoevelaken

Marketing en PRVanuit Hoevelaken kan ik u helpen met Marketing en PR

De termen PR (Public Relations) en Marketing worden te pas en te onpas gebruikt en door elkaar gehaald. Tijd om de verschillen duidelijk te maken. Daarom eerst maar even de definities.

Public Relations; “wat een bedrijf doet om te zorgen dat mensen op een bepaalde manier over het bedrijf denken.”

Marketing; “alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten en/of diensten te bevorderen.”

Conclusie; PR draait om imago en marketing om verkoop.

marketing-en-pr Hoevelaken Ad Meeuwsen

Op basis van deze conclusie zou je kunnen denken dat het PR veel meer om branding, de ‘softe’ kant van commercie gaat en bij marketing om de keiharde sales. Echter niets is minder waar. Er zit een grote overlap tussen beide specialismen. Het één kan niet zonder het ander.

PR en marketing ‘a perfect match’

Marketing kan niet zonder PR en PR niet zonder marketing. Anders gezegd; als je niet weet wat je commerciële boodschap is en hoe je dit de wereld in krijgt, dan kom je hoe goed je product of dienst ook is geen stap verder. Anderzijds moet vanuit PR-oogpunt ook duidelijk zijn waar je als bedrijf voor staat en wat je product of dienst toevoegt aan deze wereld.

Er moet een eenduidig beeld zijn van waar je als bedrijf/ondernemer voor staat en de producten/diensten die je verkoopt. Een bedrijf met de uitstraling van een discounter zal er niet in slagen om succesvol luxe sieraden te verkopen. Het gaat de kopers van luxe sieraden immers ook om de beleving en uitstraling van het merk. Men wil er mee geassocieerd worden (denk maar aan Apple).

Zelfde tools, ander gebruik

Terug naar: wil-gemakkelijk-gevonden-worden-op-het-web/

Geef een reactie