Zoekmachine optimalisatie SEO

zoekmachine optimalisatie SEOZoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO) is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) enof  zoekterm(en). Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachineadverteren.

Organische zoekresultaten zijn onbetaald en matchen, volgens de zoekmachines, het beste bij de zoekopdracht. Gebruikers van zoekmachines klikken vooral op deze organische resultaten. 

De hoogste posities vallen het meeste op en brengen het meeste bezoek naar je website. Door zoekmachine optimalisatie (SEO) behaal je topposities in Google en worden er gerichte websitebezoekers gegenereerd.

hoger in googleMeer autoriteit door SEO

SEO is onmisbaar. Van zzp’er tot grote winkelketen en van B2B tot B2C: iedereen wil een drukbezochte en goed converterende website. Een website die topposities behaalt in Google, zien bezoekers als betrouwbaar. De autoriteit van de website stijgt en dat draagt bij aan de koopbereidheid en daarmee de online omzet.

 Zoekmachine optimalisatie, SEO  beslaat een drietal analysegebieden :

  1. Optimalisatie van OnPage-/OnSite-factoren (de structuur, inhoud en techniek op een website)
  2. Maximalisatie van externe backlinks (ook wel link building genoemd)
  3. Trefwoordanalyse (het ontdekken van interessante trefwoorden, het bepalen van het zoekvolume op die trefwoorden en het analyseren van de hoeveelheid, kwaliteit en autoriteit van concurrerende pagina’s voor die trefwoorden).

Over het algemeen leveren kwalitatief hoogstaande inhoud (zogenaamde content) en een gedegen structuur de beste optimalisatie voor een website. Zoekmachines gaan namelijk op zoek naar de beste inhoud voor de gebruikers van de zoekmachine, en een goede inhoud is daarom een noodzaak. Vaak wordt er rekening gehouden met keyword-dichtheid, de title-tag en het juiste gebruik van headers. Door juiste (X)HTMLte gebruiken wordt er gewicht toegekend aan tekst. Zo weegt tekst tussen <h1>-tags binnen websites zwaarder dan tekst tussen paragraph-tags (<p>).

Wie goed gevonden wil worden op bepaalde producten zal in de eerste plaats er zo veel mogelijk over moeten vertellen en ervoor zorgen dat deze informatie goed geïndexeerd kan worden.

SEO Social Media ondersteuning SEO

Daarnaast is het ook van belang om de website op een juiste manier op te bouwen en een goede titel te gebruiken. De meta-description-tag wordt door zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing overgenomen. Deze metatag is zichtbaar in de lijst van resultaten. Door een betere omschrijving te maken per pagina (description) zal iemand uw vermelding eerder aanklikken. Op die manier heeft u dus invloed op de ‘CTR’. De zogenaamde dood van de metatag is hiermee dus na acht jaar een achterhaald verhaal geworden. Google heeft een ‘SEO starter Guide’ gepubliceerd. Hier staat duidelijk omschreven hoe Google over de meeste belangrijke zaken rond zoekmachineoptimalisatie denkt en worden de aanbevelingen – do’s and dont’s van SEO – genoemd.

SEO is een vak geworden, een professionele business waar jaarlijks miljarden in omgaan.

Maar ik hoor je nu denken: 

“Als ik de SEO van mijn website niet meer door mijn neefje laat doen, voor een paar zakcenten, dan gaat dat dus geld kosten. Extra geld wat mijn onderneming juist nu niet meer kan missen.”

Klopt helemaal. Misschien niet leuk om te horen, maar professioneel SEO kost geld. 

Maar bekijk het eens van een andere kant: Het is niet een kostenpost, maar een échte investering. Een investering met een hoge ROI. Dat betekent: Return on Investment (wéér zo’n Engelse term, maar daar gaan we nu niet meer moeilijk over doen)

Goed uitgevoerde SEO zal zorgen dat je bij de eerste drie op pagina 1 van Google verschijnt, met de juiste zoektermen. 

Op deze manier bereik je je doelgroep. Een doelgroep die je website gaat bezoeken en iets gaat kopen. Want dat is uiteindelijk het doel! 

Daarmee moet jij je geld gaan verdienen, het geld wat je geïnvesteerd hebt in SEO weer terug gaan verdienen, en het liefst nog véél meer.

Natuurlijk kun je je SEO zelf doen. Gewoon omdat je het leuk vindt of om geld uit te sparen wat je op dit moment (nog) niet beschikbaar hebt. Geloof me, ik kan dit allemaal begrijpen.

Ja, ik wil ook hoger in Google zodat mensen mij makkelijker kunnen vinden,